זה כתוב בספרים, בשירים, במפות הכוכבים
הרבה אנשים מספרים איך שקריאת ספרים באנגלית הגדילה להם את אוצר המילים. והנה אנחנו מוצאים את עצמנו מנסים בכוח לקרוא ספר שגם אם היה כתוב בעברית לא היינו מרימים מהמדף. ואז אנחנו שומעים מישהו אומרת שהיא למדה אנגלית מסדרות טלוויזיה – ולמרות שבחיים לא נחשבנו לחובבי הז'אנר – שוב אנחנו מנסים להכריח את עצמנו לצרוך תכנים שלא מעניינים אותנו, בדרך שאף פעם לא עניינה אותנו.
אחרי זה אנחנו קוראים על מישהו שמספר על אפליקציה שבה מדברים עם אנשים אחרים מרחבי העולם, ואפילו שגם בעברית אנחנו לא דברנים גדולים (בטח שלא עם זרים…), נרשמנו לאפליקציה ושוב לא הבנו – למה לעזאזל זה לא עובד? ואז קורה הדבר הכי גרוע: אנחנו מתחילים לחשוב שאנחנו הבעיה, כי הרי ניסינו את מה שעבד לכולם, בעוד שְלנו שום דבר לא עובד.
אל תחפש רחוק, תישאר קרוב
רק דבר אחד לא עשינו: לא הסתכלנו על מה שאנחנו כבר עושים היום בעברית. כלומר, לא חשבנו על האופן שבו אנחנו צורכים מידע ביום יום שלנו בצורה שמהנה עבורנו ועל איך שאנחנו משתפים אותו עם חברים בשיחה על בירה ביום חמישי בערב…
הרעיון הוא כזה – אם נתחיל לספוג תכנים באנגלית באותה צורה שאנחנו סופגים אותם בעברית, לא נמצא את עצמנו מנסים (ללא הצלחה) לספוג את החוקים והכללים עד שאנחנו פשוט מתייאשים.
כי גם בעברית, כשחבר מספר לנו "יוווו, ראית את הסרט החדש של זה וזה" וזה פשוט לא מעניין אותנו, אנחנו שוכחים תוך שנייה על מה שהוא דיבר (אם בכלל הצלחנו להקשיב לו). המוח בדרך כלל לא זוכר מידע שאינו רלוונטי לנו. נוסף לכך, מידע שמגיע דרך ערוץ שהוא פחות חזק אצלנו – כמעט לא נכנס לנו לראש.
הבהרה: רלוונטי זה לא משהו שאנחנו חושבים שחשוב לנו בחיים. רלוונטי זה משהו שהמוח שלנו בוחר להתעסק בו בזמננו הפנוי ובצורה וולונטרית. אם אנחנו צריכים לצרוך תוכן שמראש לא מאוד מעניין אותנו, בצורה שהיא לא רלוונטית לנו, הסיכוי שנקלוט משהו הוא קלוש וזאת ממש לא אשמתנו.
לדוגמה, יש אנשים שיכולים ללמוד מצוין כשהם מאזינים למוזיקה, ויש אנשים שחייבים שקט מוחלט – וללמוד ממצגת עם תמונות. יש ילדים שלא יכולים לשבת בכיתה מבלי לזוז, ויש כאלה שלא יבינו מה הם צריכים לעשות אלא אם כן זה כתוב להם שחור על גבי לבן. לכל אחד יש משהו אחר שעובד בשבילו. תחשבו רגע על עצמכם – איך ספגתם את הידע שלכם בעברית עד היום- מתמונות? בצורה ויזואלית? משירים של אריק איינשטיין? סדרות טלוויזיה?
חוכמה- פנים רבות לה
אם אתם לא אוהבים לקרוא ספרים בעברית, אין שום סיבה שקריאת ספרים בשפה האנגלית היא זו שתשפר את השפה שלכם. אנחנו צריכים לוודא שגם התוכן וגם ערוץ התקשורת דרכו אנחנו צורכים אותו תואמים את הדרך בה המוח שלנו קולט אותו, על מנת שנוכל לספוג את התוכן באמת.
לכל אחד מאיתנו יש מספר סוגי אינטליגנציה דומיננטיים. המפתח הוא למצוא את הערוצים שעובדים בשבילך.כלומר, על כל אחד מאיתנו למצוא את הדרך שבה הוא רוכש את המידע והכישורים שלו באופן הכי יעיל. אם יש לך אינטליגנציה מוזיקלית – אתה פורח בעולם המוזיקה. אם אין לך אינטליגנציה מוזיקלית – תכנים מוזיקליים פשוט "עוברים על ידך". לכן, אם כשאתה כותב מיילים אתה חייב מוזיקה ברקע, אחרת זה פשוט לא עובד לך, כנראה שאחת האינטליגנציות החזקות שלך היא האינטליגנציה המוזיקלית.
יש אנשים שיכולים ללמוד מצוין כשהם מאזינים למוזיקה, ויש אנשים שחייבים שהיה מסביב שקט מוחלט וללמוד ממצגת עם תמונות (אינטליגנציה ויזואלית). לכן, אם אתה לא אוהב לקרוא ספרים, אבל כשאתה שומע מוזיקה אתה קולט תוך רגע את החומר, הערוץ שעובד לך הוא למידה בעזרת מוזיקה. עלייך להכיר בכך שאופן הלמידה הזה יכול לשרת אותך אם רק תדע להבין אותו ולפעול לפיו. אין לך מה להכריח את עצמך לצרוך תכנים בצורות שלא מתאימות לך ולהרגיש מתוסכל מכך.
אבל אני תמיד נשאר אני
כל אחד מאיתנו צריך למצוא את הדרך שלו ללימוד אפקטיבי.
כל עוד נעסוק בפעולה שלא מניבה לנו הנאה, ונרגיש שאנחנו במלחמה כשאנחנו מבצעים אותה – לא נגיע לשום מקום. על פניו נוכל ללמוד ידע חדש, אבל לא תהיה לנו שום מוטיבציה לזכור אותו לאורך זמן. אנחנו נהיה עסוקים בחוויית הסבל שהלימוד עורר בנו. לימוד אפקטיבי הוא לימוד שמסב הנאה.
עכשיו, עצרו רגע ותחשבו איך למדתם הכי טוב נושא מסויים בעברית? מה מכניס אתכם ל- ZONE של למידה? לא משנה מה התשובה שלכם לשאלה הזאת, פשוט קחו אותה ותעשו את אותו הדבר כשאתם באים ללמוד אנגלית. אם במקרה אתה אחד מהטיפוסים בעלי אינטליגנציה מילולית גבוהה, שנהנים ללמוד שפה דרך טקסטים, אנחנו נהיה הראשונים להמליץ על קריאת ספרים באנגלית. למי שזה מתאים עבורו, אין דבר נפלא מכך.
רוצים לדעת עוד על השיטה שלנו? צפו בסרטון ההדרכה החינמי שלנו.
חושבים שהתוכנית מתאימה עבורכם? קבעו שיחת התאמה עם אחד המאמנים או המאמנות שלנו.