מה ההבדל בין כוח (Force) לעוצמה (Power) באנגלית?
חשבתם פעם איך אנשים כמו מהטמה גנדי מסוגלים להניע מעצמה שלמה לפעולה מבלי להפעיל כוח ומבלי להכריח אחרים לעשות כרצונם? כשאנחנו משתמשים בכוח על מנת להכריח אחרים לעשות כרצוננו, We force them to do as we wish. כלומר, באנגלית יש שימוש בכוח מסוג Force – אותה המילה המשמשת אותנו לתאר מצב בו אנחנו מכריחים אחרים לפעולה כלשהי. האם אנחנו מוכרחים ללמוד אנגלית, או שיש כוח אחר שמניע אותנו קדימה?
כוח מול עוצמה: יחי ההבדל הקטן
אחת השאלות הראשונות שאנחנו שואלים כאשר אנחנו מראיינים מאמנים חדשים לאקספרס היא: "מה ההבדל בין כוח לבין עוצמה"? רובם עונים, לאחר מחשבה קצרה, משהו כמו: "כוח (Force) – זה משהו שאני מפעיל על משהו חיצוני, בצורה חיובית או שלילית. עוצמה (Power) – זה משהו שיש לי, כמו אנרגיה. אני לא מפעיל אותו, הוא פשוט קיים."
השאלה הבאה בריאיון העבודה היא:
"מה ההבדל בין ההשפעה והשימוש בכוח לעומת השימוש בעוצמה בחינוך ילדים, בטווח הקצר ובטווח הארוך?"
רוב המרואיינים שלנו מבינים מיד את הנקודה, ועונים תשובות ממש דומות:
"בשימוש בכוח – בטווח הקצר – הפתרון קל. אני אתקל בהתנגדות, אבל עם מספיק כוח אני אכפה את רצוני על הילד ואקבל את מבוקשי. בטווח הארוך – רוב הסיכויים שאני לא אצליח להטמיע את ההרגל שרציתי אצל הילד. כנראה שמאחורי הגב שלי הוא יעשה מה שבא לו".
"בשימוש בעוצמה – בטווח הקצר – צריך להיות סבלניים מאוד ולאפשר לילדים לעשות את הטעויות שלהם. לא תמיד נקבל שיתוף פעולה מיידי. בטווח הארוך – הילדים יהפכו לעצמאיים יותר ויחפשו בעצמם להתמודד עם אתגרים. הם יבואו להורים לשאול שאלות ולבקש תשובות במקום להחביא מההורים את חוסר הידע שלהם".
לעבוד על זה בכל הכוח
שאלה נוספת בריאיון היא: "איך ההבדלים בין שימוש בכוח ושימוש בעוצמה מתבטאים בניהול עובדים?"
רוב המועמדים שלנו עונים ששימוש בכוח לא יגרום להם לרצות לעבוד יותר מהר. אפילו יש מצב שמתוך 'פרנציפ' הם לא יסיימו את העבודה שהוטלה עליהם. יש אנשים שבכל מקרה יצייתו להוראות, אבל ישקיעו מעצמם רק מה שחובה להשקיע בעבודה ולא טיפה מעבר לכך. זה לא נובע מחוסר רצון – אלא מתחושת חוסר צדק. מנהל כוחני לא רואה את העובדים שלו בתור בני אדם, אלא בתור כלים לביצוע העבודה. מנגד – כשהופכים בהדרגה את העובדים לאחראיים על העשייה שלהם, מחדדים ביחד איתם את המטרה ואז שואלים אותם איך לדעתם הכי טוב לעבוד על מנת להשיג אותה – תתפלאו כמה הם יהיו מוכנים להשקיע. הם יהיו מוכנים לעשות, לנסות ולטעות אין ספור פעמים בדרך.
שימוש בכוח יכול להביא לתוצאות הרצויות מצד המנהל בזמן קצר יותר. הוא עשוי לומר לעובד שלו משהו כמו: "אני לא מבין למה אנחנו מבזבזים על זה זמן! כבר לימדתי אותך את זה. זוז, אני אעשה את זה". לעומת זאת, שימוש בעוצמה מצד המנהל דורש יותר מאמץ ועלול להביא לטעויות שהעובד יעשה על חשבונו או על חשבון החברה בטווח הקצר. אבל העצמה כזאת של עובדים תביא בסופו של יום לכך שהם יהיו עצמאיים יותר, מחוברים יותר לתכנים שהם יוצרים בעבודה ויעריכו את עצמם יותר.
עוצמה כמרחב ביטוי
יש מי שהגדיר עוצמה והעצמה בצורה הבאה: "עוצמה = מרחב ביטוי עבורי ועבור אנשים אחרים. העצמה = הגדלת מרחב הביטוי שלי ושל אנשים אחרים". קל לנו להתבלבל בין אנשים עוצמתיים לבין אנשים כוחניים (בדרך כלל אנחנו קוראים להם "אנשים חזקים"). ובכן, איך נבדיל ביניהם? ליד אנשים עוצמתיים נרגיש שאנחנו רוצים להשתפר ויכולים להיות גרסה טובה יותר של עצמנו. נרגיש בטוחים יותר להתבטא ונחזיק בתודעה שלנו ש"מקסימום נעשה טעות, לא יקרה כלום".
ליד אנשים שמנסים להניע תהליכים בכוחניות ולא בעוצמה – נרגיש חשש להתבטא כי כל טעות מולם מרגישה גורלית.
לעיתים אנחנו בעצמנו רוצים להעצים עובדים, לקוחות, חברים ובני משפחה; אבל בסופו של דבר אנחנו משתמשים בכוח תוך כדי שאנחנו מנסים להעצים והכוונות שלנו לא עוברות הלאה כפי שהיינו רוצים.
רגע של התבוננות פנימית:
רוצים לדעת מה אתם משדרים לסובבים אתכם? שימו לב לאנשים סביבכם, אם הם מראים חולשה לידכם, לוקחים יוזמה ואחריות, לומדים דברים חדשים תוך ניסוי וטעייה ולבסוף אומרים:
"אני מרגיש בנוח לטעות ולצמוח לידך", סימן שאתם משדרים עוצמה. לכן הם ממוקדים בלמידה שלהם ולא ב"מה אתם חושב עליהם".
לעומת זאת, אם הם הולכים על ביצים בסביבתכם, מנסים לרַצות אתכם ובמקום להתעסק ב-100% שלהם הם מתעסקים ב-100% שלכם, סימן שאתם מתַקְשרים בכוחניות. הם מפחדים לאכזב אתכם ו"לשלם על זה". אם גיליתם שאתם מתקשרים בכוחניות, אין מה להילחץ… זה קורה לכולנו. כשזה קורה, צריך פשוט לשים לכך לב ולהגיד לצד השני: "סליחה שהייתי כוחני בתקשורת שלי. כוונתי היא לעזור לך ללמוד דברים חדשים ולצמוח". כך נגרום לאנשים להבין שמותר לטעות סביבנו ושאנחנו מזמנים אפשרויות צמיחה.
כוח מול עוצמה בלימוד אנגלית- להיות המאמנים של עצמנו
כדי להבין את הקשר של כל זה ללימוד אנגלית, בואו נדבר רגע על יחסים בין מאמן למתאמן, בהם אנחנו דוגלים ב"אקספרס":
כאשר אנחנו מאמנים מישהו אחר, אנחנו רוצים לאפשר לו מרחב למידה נקי מבלי להפריע לתהליך הטבעי שבו הוא:
עושה>מתבונן>משפר או עושה>מתבונן>מתקן. כאשר אנחנו בעצמנו כמתאמנים מצליחים גם לשים לב לטעות שעשינו וגם לתקן אותה, זה מפתח בנו תחושת עצמאות שעוזרת להתקדמות שלנו.
תפקיד המאמן הוא לתת לנו מרחב לטעוֹת ולתקן. הוא לא אמור לעצור אותנו או לתקן עבורנו כל טעות קטנה שאנחנו עושים, אלא לדאוג לכך שאנחנו מתקנים את האנגלית שלנו. ככה נוכל גם לבנות את הביטחון העצמי שלנו ולשפר את מרחב הביטוי שלנו. זה מה שנקרא – העצמה.
כאשר אנחנו מאמנים את עצמנו בתחומים שונים בחיים, אנחנו צריכים לדאוג ליצור מרחב בטוח לילד הקטן שבתוכנו שחושש לעשות טעות. אם נדאג למרחב הזה נוכל לעשות>לטעות>לתקן. אנחנו לא שואפים לתקן כל טעות קטנטונת, אלא להוסיף לעצמנו נקודה אחת – טפיחה אחת על השכם בכל פעם. כלומר, אחנו לא צריכים להחסיר לעצמנו נקודות מה – 100 – השלם, כמו שהמורים שלנו עשו בבית הספר. אימון עצמי באנגלית מתרחש כשאנחנו מאפשרים לעצמנו לעשות טעויות שונות בהגייה, בשימוש במילים ובתחביר על מנת שנוכל להתבונן ולתקן את עצמנו. אם נהיה כוחניים כלפי עצמנו בתהליך למידת האנגלית, לא נוכל לעשות טעויות ורק נרד על עצמנו כל הזמן – לא נתקדם, או שנתקדם מאוד לאט.
אך אם נעצים את עצמנו, נוכל להתמקד בתהליך הלמידה עצמו בכל רגע נתון ונראה בטעויות שאנחנו עושים הזדמנויות לשיפור השפה.
איך נוכל לתרגל העצמה בחיים שלנו
כדי לתרגל העצמה נוכל לכתוב סיכום יומי לעצמנו. נכתוב בסיכום על התמודדות שלנו עם דברים שהרשינו לעצמנו להתנסות בהם, למרות חוסר הצלחה שחווינו בהם בעבר. בנוסף, נתמקד בהצלחה אחת שחווינו היום. אם היא קשורה לאנגלית- מצוין. אם לא, גם מצויין. אנחנו מכוונים את עצמנו להסתכל על ההתפתחות והצמיחה שלנו באופן מעצים. אחרי שנתרגל שיח מעצים מול עצמנו, נוכל גם להפנות אותו כלפי הסובבים אותנו.
רוצים לדעת עוד על השיטה שלנו? צפו בסרטון ההדרכה החינמי שלנו.
חושבים שהתוכנית מתאימה עבורכם? קבעו שיחת התאמה עם אחד המאמנים או המאמנות שלנו.